fredag 29 juli 2011

Svensk Bakgrund


Vi ser gärna kvinnliga sökanden och sökanden med annan bakgrund än svensk.

Läs mer:
http://www.fria.nu/omfria/lediga-jobb#ixzz1TVE8hE6q

Skulle man få skriva i en arbetsannons ”Vi ser gärna en kvinnlig sökande med en annan bakgrund än chilensk.” nä för då skulle rasist polisen komma med den största stämpeln de har och trycka till riktigt hårt på den organisation eller företag som lagt ut annonsen.
Då skulle den skyldiga ifråga få arbeta hårt med tvål vatten och aceton för att få bort den stora feta stämpeln RASIST.
Det fungerar inte i Sverige du kan inte uteslutna någon etnicitet förutom den svenska då förstås.  För att kvotera bort svensken är ju inte rasistiskt, tvärtom väldigt omtänksamt av dig. Eller?
JA jag vet detta är en farlig lina att gå balansgång på. Men när ska vi se till personen till kunskapen till erfarenheten och inte till ens ”bakgrund” (vad de nu egentligen menar med bakgrund i annonsen).
Man kan vara svensk men växt upp i någon annan del av världen, man kan vara av utländsk bakgrund men är född uppväxt aldrig rört en tå utanför Sveriges gränser.
Den nu så kallade fria tidningen bör ej beblanda sig med begrepp vars definition kan ha ligga många ränder som på en Zebra. För vad klassas Svensk bakgrund som?
Varför inte som organisation och företag lägga ut en annons, se vilka som nappar och därefter välja ur den som verkar passa bäst och sluta upp med att definiera folk efter deras ursprung.
 Jag skulle vilja att den fria tidningen förklarade för mig vad det är att vara av svensk bakgrund, så jag får en mera tydlig uppfattning om vilka det är som de inte söker till deras lediga tjänst.
För jag har en stilla undran om min vän Maria kan söka tjänsten, min vän som kan sjunga Evert Taube bättre än vad jag kan, hon som har en pappa som heter Sven, hon som bara kan prata svenska hon som är född uppväxt och fostrad i Sverige, hon som har en mamma som är ifrån Chile som är född i Sverige och gift med en svensk man? Har hon för mycket svensk bakgrund eller får hon söka er tjänst?
Sist men inte minst får min vän Mikael Svensson adopterad ifrån Tamil Nadu i Indien söka tjänsten? Nej just det ja, han är ju kille.

/Cilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar