tisdag 16 november 2010

The Cove


Tittade du också på Flipper som liten? Pogrammet om den snälla och glada delfinen som räddade människor i nöd.Då bör du nog också se dokumentären The Cove.

Jag tvingar mig själv att se på dokumentärer som denna. 
Jag tvingar mig själv att titta för att det kommer komma till en punkt då jag inte kan blunda för det.
 Jag tvingar mig själv att titta för att jag inte vill sitta där naiv och blåögd och säga ”det där hade jag ingen aning om” när det reda är försent.
Jag fick verkligen tvinga mig att se klart på den, den var brutalt äcklig, men jag gjorde det och det bör du också göra.
Tänk om alla skulle tvinga sig själv att åtminstone en gång i livet se på en sådan här dokumentär, då kanske människor skulle engagera sig mera.
Tyvärr så ligger inte dokumentären kvar på SVTplay men hittade ett klipp på youtube som sammanfattar dokumentären ganska bra
Frågan är om du väljer att titta eller att inte?

                            http://www.youtube.com/watch?v=Q85WoudFOb0&feature=related


Tonfisk simmar ofta under stim av delfiner eller andra valar. Delfinerna simmar längs ytan medan
tonfisken rör sig djupare ned i vattnet, det lättaste sättet för fiskare att hitta tonfisk är därför att
aktivt leta efter delfiner. Man omringar sedan delfinstimmen med jättestora nät och hoppas att
tonfisken finns under delfinerna. När näten dras åt fastnar delfinerna i nätet och drunknar. Sedan
metoden började användas 1959 beräknas mer än sex och en halv miljon delfiner ha dött på detta
sätt. I början av 1990 kom flera av de största konservfabrikerna i USA överens om att inte använda
tonfisk som fångats med hjälp av delfinerna. Detta tillsammans med krav på märkning av så kallad
"dolphin safe tuna" har nu gett resultat och bifångsten av delfiner i samband med fångst av tonfisk
har minskat radikalt. Efter att märkningen införts blev det möjligt att nå en överenskommelse
mellan de tolv största fiskenationerna och köparnationerna om nya regler för tonfisket. Tyvärr
ignoreras reglerna av fiskeflottorna i Sydkorea, Taiwan och Indonesien. I vissa länder jagas delfiner
och säljs för konsumtion i mataffärerna. Japan fångar varje år minst 40 000 delfiner av 14 olika
arter. I Sri Lanka dödas lika många.

(Naturskyddsföreningen.se/ 2010)



När ska slakten ta slut? och när ska människor ta ansvar?

/Cilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar