tisdag 4 januari 2011

Ett skepp kommer lastat!



Vad gör man när man har ett enormt lastfartyg som man inte pallar att betala för att skrota? Svaret på det är Bangladesh, lastfartygens kyrkogård.
Sen att ca 500 personer dör varje år eller att man totalt förgiftar Chittagongs stränder är inte så väsentligt, huvudsaken att du slipper betala för att skrotning.  Det är helt enkelt praktiskt att styra skeppets sista seglats till ett land som saknar miljökonventioner. Det är bara att gasa allt du kan till skeppet fastnat i sanden sen lämnar du skeppet och behöver aldrig mera ta något som helst ansvar över det, praktiskt eller?
Bangladesh är center för skrotning av internationella fartyg, skeppen monteras ner för hand bit för bit och efter ca 6 månader finns det inte ett spår kvar av vad det som en gång var ett fartyg. Allt på båten tas om hand om och faktum är att 80 procent av Bangladeshs stål kommer ifrån nedmonteringen av dessa fartyg. Det kan ju tyckas praktiskt eftersom det betyder att landet inte behöver importera stål vilket i sig gör det billigare att bygga bostäder då armeringsjärnen som används tillverkas av stål ifrån fartygen. Hela detta skrotnings projekt bidrar ju också till arbeten så det är ju positivt eller?
Nedmonterarna kommer ofta ifrån fattiga provinser i Bangladesh och har kommit till skrotningsindustrin i hopp om att kunna försörja sina familjer i hembyn. Barn är extra praktiska att anställa då de är så späda i kroppen att det kommer in i båtens riktigt trånga utrymmen, och att arbeta barfota är praktiskt då skorna blir för tunga av all lera som fastnar, sen får man räkna med att skära upp fötterna på stål, det gäller att se det positivt eller?
Dessa fartyg innehåller inte bara stål utan massa andra saker som toalettstolar, lampor osv, allt tas till vara och säljs på en speciell marknad. Fartygen bär också med sig mängder av kemikalier och olja, flera tusen människor förgiftas och lämnar vår värld efter en plågsamdöd då kroppen har absorberat mängder av gifter ifrån fartygen. Men är inte hela denna skrotning ett ypperligt exempel på återvinning, det är väl något positivt och samtidigt praktiskt eller?
Denna industri har pågått sen 1960-talet vilket innebär  att industrin har flera tusen människors död på sitt samvete.





Foto: http://therecycler.blogg.se/


/Cilia

1 kommentar:

  1. Och västvärden fortsätter att skeppa och skicka last!!!

    SvaraRadera