lördag 8 januari 2011

Vatten vatten bara vanligt vatten!



Vatten är inte så vanligt som vi tror iallafall inte rent vatten. 

Ibland har jag dagar speciellt nu under vintern då jag är extremt törstig, jag fick nästan lite panik när jag skyndade ifrån busshållplatsen på väg hem, var så törstig att det känndes som allt klibbade ihop sig i munnen, när jag kom hem slängde jag i mig ett glas vatten.

När jag bodde i Ghana längtade jag efter lyxen vi har här hemma i sverige med rinnande vatten, vardagen var annorlunda där, jag kånkade vatten ifrån byns ända vattenbrunn varje dag, duschade med en plasthink som jag också tvättade mina kläder i. Efter ett tag så vande man sig vid det också,men framförallt var varenda droppe vatten betydelsefull för mig.

Här hemma i Sverige tar jag vatten för givet, och jag använder mängder av det, i duschen , disken, tvätten och på toan. Kom och tänka på det den där dagen när jag var så törstig, det är en sådan enorm lyx att öppna kranen och det kommer inte bara vatten utan rent vatten. Du behöver inte röra dig långt utanför Sveriges gränser där du på en gång blir en slav under flaskvattnet.

Jag minns tillbaka då jag på mellanstadiet sålde vattendroppen, en liten liten brosch i klarblå färg, det var UNICEF som lanserade den. Vattendroppen såldes så att man på ett symbolsikt sätt kunde köpa en droppe vatten och pengarna gick till UNICEF:s arbete tex med att bygga brunnar i olika delar av världen.

Jag tänker framöver försöka bli bättre på att inte ta vatten för givet, framför allt vara mera sparsam.

Till kommande inlägg ska jag försöka researcha upp tips om hur man kan spara mera vatten, för ärligt så har jag dålig koll på det i nuläget.

/Cilia

1 kommentar:

  1. Ja kom gärna med olika tips! Det kan vara bra för en vatten missbrukare som jag haha

    SvaraRadera