onsdag 12 januari 2011

Val i Sudan!



I söndags inleddes valet i Sudan, enligt FN ska ca 700 internationella och 18.000 nationella valobservatörer vara på plats i landet. 60 procent av befolkningen måste rösta för att valet ska vara giltigt.
Jag ska försöka bena ut detta så enkelt jag kan trots Sudans många gånger hemska och komplicerade historia.
Sudan är Afrikas största land och nådde självständighet 1956 ifrån Egypten och Storbritannien. Sudan har haft inbördeskrig sen innan självständigheten med ett uppehåll åren 1972-1982. Striderna var emellan det arabiska norra Sudan och det icke-arabiska södra Sudan.  
1983 började ett nytt inbördes krig ta fart orsaken var de sharialagar som infördes i södra Sudan då Jafar Numayri tagit makten genom en kupp. Även efter Numayris fall förblev islamisterna starka i norr. Människor i söder blev påtvingade sharialagar, arabiska namn och kravet att lära sig koranen, kriget fick en annan dimension när oljeproduktionen tog fart och armen förflyttade folk ifrån deras hem för att underlätta industrin.
 2002-2003 inleddes ett fredssamtal vilket ledde till eldupphör. I januari 2005 slöts ännu ett fredsavtal med rebellgruppen Sudan People's Liberation Army(dock hade då konflikten i Dafur redan brutit ut), vilket innebar att södra Sudan fick självstyre under en begränsad period av 6 år för att efter de 6 åren hålla en folkomröstning om självstyre och självständighet, och det är där vi är idag. Valet började i  Söndags och nu väntar man på resultatet.
Dock anser många att detta val är eller kommer bli ett fiasko, men varför då?
Håll utkik efter nästa inlägg så ska jag ta upp några faktorer.
Så länge vill jag bara säga att det jag skrivit ovan är en enorm förenkling av Sudans historia, man bör fördjupa sig i den om man vill förstå den på allvar. Annars tycker jag att du ska lyssna på Emmanuel Jals (före detta sudanesisk barnsoldat som jag skrivit om här på bloggen) musik. Han kämpar för fred i Sudan och skriver texter om sina upplevelser därifrån.
Har du något att tilllägga om Sudans historia gör gärna det ju mera desto bättre.








                                                         
/Cilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar