fredag 28 januari 2011

Värdmödrarskap?

Bildkälla: DN.se

Att vara barnlös, att inte kunna välja att skaffa barn eller inte, att inte ha valet. Jag kan inte föreställa mig den känslan, jag vet inte hur jag skulle reagera om jag fick ett sådant besked.
Vad är då valen om man inte kan få barn på ”naturligt” sätt provrörsbefruktning? Adoption? surrogatmamma?
Surrogatmamma? Vad handlar egentligen surrogatmödraskap om? Eller värdmödrarskap som det också benämns.
Vi kan börja med att konstaterat ett faktum, att det är förbjudet i de flesta europeiska länder, dock inte i England och i USA är det tillåtet i visa stater.
 Av den enkla anledningen att det är förbjudet i större delar av Europa vänder vi oss till en annan värld, den 3 e världen. Framför allt Indien. Barn har blivit en av Indiens nya exportvara.
För de indiska kvinnorna är det pengar som är drivkraften.  De kan tjäna 30.000kr vilket motsvarar 15 årslöner för dessa kvinnor, och själva industrin omsätter ca 3 miljarder per år.
Är det en ny typ utav människohandel? väst beställning till de fattiga? Räcker det att bädda in det i att vi faktiskt hjälper de fattiga att få så pass mycket pengar så att de kan försörja sig och sina barn? rättfärdigar de denna handel? Är det en handel? kan vi kalla det en handel?
Påsätt och vis säljer kvinnorna sina kroppar, det är för deras kropps skull som de blir anställda till detta jobb som värdmödrar. Arbete är inte heller helt risk fritt. Vad finns det för försäkringar för dessa kvinnor?
Jag undrar om dessa kvinnor som tar arbete som surrogatmamma skulle gå igenom detta om de hade pengar, dvs. att se det som ett vanligt arbete.  Jag tror inte det, faktum är att genomgå ett surrogatmödraskap är så pass skambelagt i deras kultur att de aldrig berättar för någon att de gjort de. Den vanliga historien är att de säger att det varit bortresta ett tag, dvs. undertiden som de genomgick graviditeten.  Det hela förblir en hemlighet.
Rätt eller fel med värdmödrarskap, men ha i åtanke att det finns tusentals barn som redan födds som behöver föräldrar i världen! Säger inte att adoption är okomplicerat för barnet eller föräldrarna men någon slipper iallafall sälja sin kropp som en handelsvara eller avelssto i avtalet.
Enligt mig har något gått fruktansvärt snett när surrogatmödrarskap har blivit industrialiserat, när barn och kvinnokroppar har blivit en handelsvara.  När människor tjänar pengar på andras fattigdom.
Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar